آینه کاری آینه کاری .

آینه کاری

لمسه کاری

 لمسه کاری

خرید لمسه‌ کاری با کیفیت یکی از ایده های بسیار جذاب و خارق العاده است که نخستین بار در کاخ شاه مورد استفاده قرار گرفت. در یک اصطلاح کلی لمسه کاری عبارت است از نصب نمودن پارچه های مختلف روی سطح دیوار، مبلمان و درب اتاق های مختلف. لمسه‌کاری جزو یکی از هنرهای بسیار زیبا و سبک های شیک و منحصر به فردی است که همواره دارای طرفداران زیادی است. در ادامه قصد داریم به طور کلی در مورد لمسه کاری صحبت کنیم. پس اگر شما نیز جزو طرفداران این نوع هنر زیبا هستید و به دنبال کسب اطلاعات جامع در مورد آن هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

لمسه کاری چیست؟
به فرایندی که توسط آن پارچه و یا چرم را با استفاده‌ از روش های مختلف و خاص روی، مبلمان، درب و… نصب می کنند، لمسه‌کاری می گویند. در اینجا منظور از روش و متدهای خاص این است که برای زیبایی هرچه بیشتر سطوح، فرو رفتگی و برآمدگی هایی را در پارچه مورد نظر ایجاد می کنند. پارچه هایی که از آن ها برای لمسه کاری استفاده می شود، دارای انواع و جنس های مختلفی هستند. از جمله انواع پرطرفدار‌ پارچه های مورد استفاده برای لمسه کاری می توان به پارچه چرم، ابریشمی، کتان، تافته، جیر و… اشاره نمود. انتخاب هر یک از این نوع پارچه ها به سلیقه خود فرد بستگی دارد.

اگر شما نیز جز افرادی هستید که به دکوراسیون منزل و تزیین سطوح منازل خود  اهمیت بالایی می دهید، استفاده از لمسه کاری بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با استفاده از این هنر زیبا می توانید زیبایی سطوح منازل خود را دو چندان کنید. با انجام این فرایند می توانید محیط منازل خود را به سبک خارق العاده ای تزیین و زیبا سازی کنید.

لمسه کاری یا کاغذ دیواری؟
در نظر داشته باشید که لمسه‌کاری در مقایسه با کاغذ دیواری همواره از زیبایی و جذابیت بیشتری برخوردار است. اما تعداد افرادی که از لمسه کاری در منازل خود استفاده می کنند، نسبت به استفاده از کاغذ دیواری کمتر است. آیا تا به حال دلیل این موضوع را از خود پرسیده اید؟ لمسه کاری با توجه به اینکه از زیبایی بیشتری نسبت به کاغذ دیواری برخوردار است، هزینه بیشتری را نیز در پی دارد. به همین دلیل است که اغلب افراد استفاده از کاغذ دیواری را به لمسه کاری ترجیح می دهند. اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به زیبایی منازل خود اهمیت بالایی نشان می دهید و مبحث پول در این رابطه برای شما مهم نیست، می توانید از لمسه کاری استفاده کنید.

جنس پارچه مناسب برای لمسه کاری
همان طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، پارچه هایی که برای لمسه کاری مورد استفاده قرار می گیرند متنوع هستند. تنوع  بالا در جنس پارچه ها سبب شده است که افراد در انتخاب جنس پارچه مناسب برای لمسه کاری دچار سردرگمی شوند. شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که به طور مداوم از خود می پرسید چه نوع جنس پارچه ای برای لمسه کاری مناسب است. قبل از هر چیزی لازم است بدانید که انتخاب پارچه برای لمس کاری جدا از هر موضوع دیگری به سلیقه خود شما بستگی دارد. اینکه شما از پارچه چرم استفاده می کنید و یا از پارچه ابریشم استفاده می کنید، ارتباط کاملا مستقیمی با سلیقه و میزان بودجه شما دارد. در این بخش به معرفی انواع جنس پارچه هایی که برای لمسه کاری مورد استفاده قرار می گیرند خواهیم پرداخت.

حریر
ابریشم
کوبلن
مخمل
چرم
ویسکوز
لنین
ژاکارد
جیر
تافته
شما از هر نوع از پارچه های ذکر شده می توانید برای لمسه کاری سطوح منازل و محیط های مختلف استفاده کنید. در نظر داشته باشید که جنس پارچه برای لمسه‌کاری سرویس خواب با جنس پارچه برای لمسه کاری دیوار و مبلمان بایستی متفاوت باشد. در هر صورت اگر شما به دنبال یک نوع پارچه مناسب برای لمسه کاری هستید، بایستی به یک سری نکات مهم و حائز اهمیت توجه داشته باشید. پارچه مناسب برای لمسه کاری باید دارای یک سری از ویژگی‌ های خوب و کاربردی باشد.

قبل از هر چیزی لازم است که به ضد اشعه خورشید، ضد لک و پوسیدگی، ضد آب بودن پارچه مورد نظر توجه داشته باشید. سعی کنید پارچه ای را که انتخاب می کنید دارای این ویژگی های خوب باشد.
علاوه بر این مورد به مقاوم و محکم بودن پارچه ای که انتخاب می کنید نیز توجه داشته باشید. انتخاب یک پارچه مناسب برای لمسه کاری می تواند تا مدت ها شما را از انجام دوباره فرآیند لمسه کاری بی نیاز سازد. پس بهتر است که در انتخاب پارچه مناسب برای لمسه کاری دقت بالایی به خرج دهید و عجولانه تصمیم نگیرید.
 

کیفیت پارچه موضوعی مهم در لمسه کاری
در نظر داشته باشید که هرچه میزان کیفیت نهایی پارچه مورد نظر بیشتر باشد، قیمت لمسه‌ کاری دیوار نیز بیشتر خواهد بود. بهتر است که در انجام لمسه کاری از پارچه های مناسب و با کیفیت استفاده کنید و در این مورد کمی دست و دل باز باشید؛ زیرا در صورتی که پارچه بی کیفیتی را انتخاب کنید،‌ ممکن است که پارچه مورد نظر پاره شود و یا دچار خرابی شود. که در این هنگام شما بایستی به صرف هزینه های اضافی جهت تعمیر لمسه کاری بپردازید.

معرفی انواع لمسه
قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با انواع لمسه ها صحبت کنیم بایستی بگوییم که انواع لمسه ها با انواع پارچه هایی که برای لمسه کاری دیوار پذیرایی با قیمت مناسب مورد استفاده قرار می گیرند، کاملا متفاوت هستند. این دو موضوع از یکدیگر کاملا جدا هستند و نباید آن ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. پارچه لمسه به پارچه ای گفته می شود که طرح لمسه کاری روی آن پیاده می کنند. به عبارت دیگر به پارچه ای که برای انجام فرایند لمسه کاری مورد استفاده قرار می گیرد، پارچه لمسه کاری می گویند. اما انواع لمسه کاری به طرح و سبک لمسه کاری گفته می شود.‌ جالب است بدانید که لمسه دارای انواع مختلفی است و طرح های آن با یکدیگر متفاوت هستند.

طرح و اشکال هندسی دو عامل مهم هستند که انواع لمسه کاری ها را از یکدیگر متفاوت می سازند. به طور کلی لمسه کاری ها بر اساس این دو مورد به انواع زیر تقسیم می شوند.

طرح های راه راه
طرح های لوزی
طرح های گل دار
الیاف بامبو
طرح هلی شانتون دار
نکات مهمی که درباره لمسه کاری باید بدانید
به طور کلی لمسه کاری ها در منازل، مکان های تشریفاتی و محیط های مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این موارد از لمسه‌کاری در طراحی درب، سرویس خواب، مبل، صندلی و… استفاده می شود.
در میان لمسه کاری منازل و مکان های تشریفاتی به طور معمول بایستی یک تفاوت کلی و اساسی وجود داشته باشد. کاملا مشخص است که مکان های تشریفاتی به مدل لمسه کاری تجملاتی تری نیاز دارند‌. در صورتی که می توان از مدل های  لمسه کاری ساده تر برای سطوح و دیوار منازل استفاده کرد. ه
مچنین در نظر داشته باشید که برای لمسه کاری بر روی درب، صندلی و مبلمان و… استفاده از طرح های ریز و یا ساده تر همواره گزینه بهتری محسوب می شود.
بسیار مهم است که در انتخاب نوع لمسه‌کاری مانند انتخاب نوع پارچه لمسه کاری دقت بالایی به خرج دهید؛ زیرا باید میان محیطی که قصد لمسه کاری در آن را دارد و نوع لمسه کاری تناسب و هماهنگی وجود داشته باشد. با انتخاب نوع لمسه کاری متناسب می توانید فضای آن محیط را زیباتر سازید. اگر چه انتخاب نوع لمسه کاری به سلیقه خود شما بستگی دارد، اما بهتر است که در این مورد کمی خلاقیت به خرج دهید و سعی کنید نوع لمسه کاری متناسب با محیط را انتخاب کنید.
مراحل انجام لمسه کاری
فرایند اجرای لمسه‌کاری دارای مراحل مختلفی است که در اینجا قصد داریم مراحل اجرای آن را به ترتیب مورد بررسی قرار دهیم.

قبل از هرچیزی بایستی سطح دیوار خود را مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه برخی از سطوح دیوار دارای مشکلاتی چون ترک خوردگی، نم زدگی و مواردی از این قبیل هستند. در صورتی که این چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، باید مشکلات سطح دیوار به طور کامل برطرف شود. همچنین در صورتی که پریز و یا کلید در این ناحیه وجود داشته باشد بایستی برداشته شود.
در این مرحله لازم است که یک لایه از پلی استر با ضخامت ۳۰ سانتی متر روی دیوار ایجاد شود. لایه پلی استر مانند یک عایق صدا عمل می کند. استفاده از پلی استر باعث می شود که انتقال صدا و حرارت رخ ندهد. لازم است که قبل از انجام لمسه کاری حتما  این موارد مورد توجه قرار گیرند.
پس از این مرحله  با استفاده از نوارهای چوبی پهن به فریم بندی لبه های دیوار می پردازند. این مرحله با اجرای پارچه ارتباط کامل و تنگاتنگی دارد.
اکنون اقدام به کشیدن پارچه بر روی سطح مورد نظر می نمایند. در نظر داشته باشید که این مرحله با دقت کامل صورت می گیرد تا در زیر پارچه هوا ایجاد نشود. برای فیکس کردن پارچه روی سطح از چسب و یا منگنه استفاده می کنند.
پس از این مرحله، آخرین مرحله لمسه کاری فرا می رسد. اصلی ترین مرحله لمسه کاری همین مرحله آخر است. در مرحله آخر طرح مورد نظر را روی پارچه مورد نظر پیاده می کنند. طرح مورد نظر با فاصله های مورد نظر و به صورت مرتب روی سطوح ایجاد می شود.
در اینجا به بررسی مراحل لمسه کشی بر روی سطوح دیوار پرداختیم. مراحل لمسه کاری روی مبلمان و… با این مراحل کاملا متفاوت هستند. اما به طور معمول مراحل لمسه کاری دیوار نسبت به مراحل لمسه کاری درب و مبلمان مقداری سخت و دشوار تر است.


برچسب: لمسه کاری،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۳۹:۳۶ توسط:nipaco موضوع: نظرات (0)